Gamut kolorystyczny zdjęcia na pomnik

Dlaczego na nie wszystkie kolory można uzyskać na fotoceramice?



Mamy XXI wiek, technologia i grafika komputerowa są rozwinięte na wysokim poziomie. Zdaje się, że nie ma rzeczy niemożliwych. Dlaczego więc tak - zdawałoby się - prosta rzecz, jaką jest idealne odzwierciedlenie kolorów na porcelanie, nie jest wcale tak oczywiste? Producenci fotoceramiki muszą pójść na kompromis między nasyconymi, pięknymi, nieraz wręcz jaskrawymi barwami, a niezmienną trwałością i pełną odpornością na warunki atmosferyczne wypalonych na porcelanie kolorów. Niestety, kołdra jest krótka i trzeba brać pod uwagę ograniczony gamut barw farb ceramicznych.



Gamut kolorystyczny to pojęcie wykorzystywane w kontekście reprodukcji kolorów, szczególnie kiedy mowa o grafice komputerowej, czy fotografii. Gamut, inaczej przestrzeń barwna, jest zakresem kolorów, jakie możemy zobaczyć lub uzyskać w druku.



Dlaczego kolory na fotoceramice nie odzwierciedlają idealnie kolorów widzianych na monitorze? Czy producent fotoceramiki nie może po prostu dodać więcej nasycenia, aby podbić kolor na porcelance?



Powodem nieidealnego odwzorowania kolorów na fotoceramice jest właśnie wąska przestrzeń barwna farb ceramicznych. Producenci zdjęć na porcelanie korzystają ze specjalistycznych farb nieorganicznych w celu osiągnięcia trwałego obrazu, który nie wyblaknie nawet po wielu latach narażania fotografii na zmieniające się warunki atmosferyczne, np. intensywne promienie słoneczne. Wykorzystanie tego rodzaju farb ma niestety mankament - gamut kolorystyczny farb stosowanych do produkcji fotoceramiki jest jeszcze mniejszy niż przestrzeń barwna standardowego druku lub zakres kolorów widocznych na przeciętnej klasy monitorze komputerowym.



Jak duża jest ta różnica? Poniższa grafika symuluje zakres barw, jaki można osiągnąć w druku przy wykorzystaniu przestrzeni barwnej CMYK w zestawieniu z zakresem barw, który otrzymamy po wydrukowaniu i wypaleniu na płytce ceramicznej. Już na pierwszy rzut oka widać, że gamut kolorystyczny, w jakim poruszają się producenci fotoceramiki zdecydowanie ogranicza ich możliwości idealnego odwzorowania wszystkich kolorów. Niestety dołożenie większej ilości tonera nie spowoduje zwiększenia nasycenia barw. Dodanie większej ilości nasycenia w pliku nie zmieni zakresu barw, jaki można uzyskać po wydrukowaniu i wypaleniu fotoceramiki. 






rys. Kolory możliwe do uzyskania w druku (po lewej) oraz na fotoceramice (po prawej) przy wykorzystaniu tego samego pliku graficznego.



Różnice możemy także zaobserwować na poniższej grafice. Po lewej znajduje się plik graficzny, na środku znajduje się zdjęcie porcelany, a po prawej kryształu z wypalonym dokładnie tym samym plikiem. Pomimo tego, iż zdjęcia nie oddają kolorów tak dokładnie, jak ludzkie oko zaobserwuje to “na żywo”, z pewnością widoczna jest różnica w jaskrawości oraz nasyceniu wielu kolorów.





rys. Po lewej wyjściowy plik graficzny, na środku plik wypalony na porcelanie, po prawej wypalony na krysztale.



Skorzystajmy z przykładowego zdjęcia, aby jeszcze lepiej zrozumieć te różnice. Po lewej stronie widać bardzo intensywnie zielone oczy, różowe usta, niebieskie tło jest bardzo nasycone. Zdjęcie po lewej stronie zostało sztucznie przesycone i pokolorowane, aby uwidocznić różnice w nasyceniu barw. Zdjęcie po prawej stronie symuluje kolory, które uzyskamy na fotoceramice, jeśli wydrukowany i wypalony zostanie ten sam plik. Kolory nie są tak intensywne i jaskrawe jak widzimy je na monitorze lub przy standardowym druku wykorzystującym pigmenty organiczne.





rys. Symulacja różnicy barw między zdjęciem drukowanym w przestrzeni barwnej CMYK (po lewej) oraz fotoceramiką (po prawej).



Przestrzeń barwna, w jakiej poruszają się producenci fotoceramiki jest bardzo wąska, jednak wieloletnie doświadczenie w pracy z tonerami ceramicznymi pozwala zminimalizować różnice między zdjęciem wyjściowym, a tym na porcelanie.

Powyższe symulacje mają na celu zobrazowanie różnic w kolorystyce fotoceramiki i standardowego druku przez wzgląd na gamut kolorystyczny. Różnice kolorystyczne są duże, dlatego jeśli czasem producent proponuje zmianę koloru bluzki, czy ust, warto zaufać specjalistom, aby osiągnąć jak najlepszy rezultat.

Doświadczeni producenci fotoceramiki potrafią dobrać kolory w taki sposób, aby efekt końcowy zadowolił klienta. Zazwyczaj kolory na fotoceramice nie są gładkie i jednolite, na twarzy i ubraniu widoczne są cienie, odblaski światła, przejścia tonalne. Dlatego właśnie praca grafików odpowiedzialnych za przygotowanie zdjęcia na porcelanę jest tak nieoczywista, a duże doświadczenie - bardzo cenne!